wtorek, 14 grudnia 2010

Przyprawa piernikowa

  
Za oknem piękna, biała zima i uważam tak mimo tego, że czasem muszę prowadzić samochód. Święta co raz bliżej, zostało jeszcze 10 dni do wigilii. Dla tych co lubią święta, prezenty i nastrój ogólnej życzliwości - przekazuję przepis na domową przyprawę piernikową, żeby dobrze "przyprawić" tą świąteczną atmosferę. Dla tych co są wcieleniem Ebenezera Scrooge'a z "Opowieści wigilijnej" - też podsyłam, może okaże się to antidotum i też poczują magię świąt. Przepis znalazłem na Moich Wypiekach, i bardzo mi się spodobał. Przyprawę robiłem jakiś czas temu, jak padał pierwszy śnieg, słuchając najnowszej, świątecznej Mariah Carey (świetna płyta). Całe mieszkanie wypełniło się korzennym aromatem, nawet ja pachniałem korzeniami. Jest trochę pracy, ale efekt jest bardzo aromatyczny, o wiele bardziej intensywny niż gotowa przyprawa ze sklepu.


Składniki:
50 g kory cynamonu
20 g suszonego imbiru
15 g goździków, całych
15 g wyłuskanych ziaren kardamonu
10 g gałki muszkatołowej
10 g ziela angielskiego
10 g pieprzu


Wszystkie składniki tłukłem w moździerzu - całkiem sporo pracy, zwłaszcza z cynamonem, bo jest naprawdę twardy.  Można je pewnie zmielić młynkiem do kawy, łatwiej i szybciej. 

Uwaga! Przyprawa jest duuużo bardziej intensywna od gotowej, na 1kg mąki wystarczy 60 gram.

2 komentarze:

  1. domowa najlepsza. ja w tym roku nabiegałam się jak głupia by kupić przyprawę do piernika (wszędzie w składzie ta przeklęta mąka). w końcu z kotanyi trafiłam. ale w przyszłym roku zrobię własną;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...